Written by remo

Waarom dropshipping gewoon geen zin heeft

We zien ze komen en gaan, dropshippers. In 95% van de gevallen verlaten deze klanten ons binnen 2 maanden en daarom willen wij hier wat over kwijt.

Dropshipping klinkt natuurlijk goed, je hebt geen voorraad, in de meeste gevallen geen retouren en je verdient ook nog wat aan elke bestelling. Heb je een webshop via bijvoorbeeld CCV Shop, dan kun je met 1 klik een compleet aanbod van duizenden artikelen inladen, zelfs van meerder leveranciers, even koppelen aan Bol.com en daarna kun je lekker achterover leunend in je stoel rijk worden.

Was het maar zo’n feest. Hoewel er natuurlijk bedrijven zijn die hun brood verdienen met alleen het aanbieden van dropshipping artikelen, zijn dit er heel erg weinig. En dat komt simpelweg omdat dropshippen dusdanig eenvoudig gemaakt is dat iedereen dit kan. Er zijn letterlijk honderden webshops die exact hetzelfde assortiment aanbieden en exact dezelfde levertijden, beschrijvingen en prijzen hanteren op hun webshop en op de vergelijkingssites.

 

Een willekeurig dropshipping artikel, resultaat bij Google: 441 websites gevonden met exact deze titel.

 

Het gros maakt gebruik van koppelingen zoals Drobbs, EDC, Nedis, etc. Ze investeren in sommige gevallen in een nieuw design voor hun webshop en hebben hoge verwachting van hun verkopen. Helaas blijkt keer op keer dat deze shops ook op verkoopplatformen zoals Bol.com dezelfde artikelen aanbieden als tientallen anderen al doen. Het wordt vechten om marges van letterlijk enkele centen. De lachende derde is het dropshipping bedrijf dat het volle inkoopprijs voor het artikel + de verzendkosten ontvangt.

Wanneer je naast je dropshipping assortiment ook eigen artikelen aanbiedt, dan kun je bedrogen uitkomen over de vindbaarheid van je webshop. Google weet als geen ander dat 99% van je webshop een kopie is van iemand anders, je webshop word dus niet relevant geacht en je zult vrijwel niet verschijnen in de zoekresultaten.

Hoe kun je wel geld verdienen met dropshipping?

Hoewel het lastig is, is het niet onmogelijk. Wel vergt het veel inspanning maar zul je hier in de meeste gevallen resultaat van zien.

Stap 1 begint met het aanpassen van productinformatie, je artikelen zullen een eigen titel, beschrijving en afbeeldingen moeten hebben zodat je unieke content hebt. Wees creatief met je teksten, lees tips over SEO en optimaliseer stap voor stap je content. Vraag je van te voren af of het zin heeft om een koppeling te leggen met een dropshipping aanbieder die duizenden artikelen in zijn feed heeft staan. Het is verstandiger om een paar uur te besteden aan onderzoek naar de verkoopcijfers op Bol.com.

Sorteer bij Bol op 'bestverkocht'

Sorteer bij Bol op ‘bestverkocht’

Wanneer je bij Bol een zoekterm of bijvoorbeeld merk intypt kun je sorteren op ‘bestverkocht’, dit geeft al meteen een goed beeld van welke artikelen prioriteit verdienen tijdens je optimalisatie.

Een extra optie is het gebruik maken van eigen EAN codes zodat je op Bol een ‘eigen artikel’ creeert waar niet tientallen anderen al gebruik van maken. Je zult in veel gevallen de enige aanbieder zijn van het artikel en dus minder last hebben van concurrentie.