Written by remo

Merkrecht op Bol.com, hoe zit het nou?

Bijna dagelijks ontvangen we emails van bezorgde klanten die een email hebben ontvangen van een andere verkoper op Bol.com met als strekking dat ze inbreuk zouden maken op ‘hun’ merk. Maar waar moet je op letten?

Bol is er zelf redelijk duidelijk over, er bestaan 3 soorten artikelen;

  • Merkartikelen
  • Huismerk artikelen
  • Whitelabel artikelen

Merkartikelen

  • Het artikel voorzien zijn van een EAN code die geregistreerd is op naam van de merkhouder
  • De merknaam moet geregistreerd zijn bij het BOIP
  • Het artikel en/of de verpakking moet voorzien zijn van een permanent beeld- of woordmerk (een sticker is dus niet toegestaan)
  • Uit de afbeelding op Bol.com moet blijken dat het artikel voorzien is van het merk (zoals je op een TV bijvoorbeeld het merk ‘Samsung’ ziet staan).

Bij dit merkartikel wordt aan alle voorwaarden voldaan, het artikel is voorzien van een duidelijk merk ‘Braun’ en het gaat om een artikel dat niet ‘universeel’ was (bijv. generieke Chinese import artikelen). Je mag dus géén gebruik maken van deze EAN code om een soortgelijk artikel aan te bieden.

 

Huismerk artikelen

Huismerk artikelen hebben de meeste kenmerken van merkartikelen, maar zijn in den beginne generieke artikelen die voorzien zijn van een merk. Je kunt dus een ‘Chinees’ artikel laten voorzien van een permanent beeld- of woordmerk (geen sticker) en het daarna aanbieder als eigen merk. De kans is aanwezig dat je niet de enige importeur bent en andere verkopers dezelfde leverancier hebben maar het artikel voorzien van een ander merk.

Dit artikel is aan de voorzijde voorzien van een permanent merk, maar wordt ook als ‘merkloos’ artikel aangeboden op Bol.com. Je mag dus géén gebruik maken van deze EAN code om een soortgelijk artikel aan te bieden.

 

Whitelabel artikelen

Whitelabel of merkloze artikelen zijn de artikelen waarvan je niet kunt achterhalen wat het ‘merk’ is. Bijvoorbeeld het gros van de artikelen die je kunt bestellen op Aliexpress, Lightinthebox, DHGate, Dealextreme, etc. Zodra je het artikel ontvangt zal het niet voorzien zijn van beeld- of woordmerken en in dit geval spreek je over een merkloos artikel.

Biedt een verkoper dit artikel aan onder zijn eigen EAN code, dan staat het je vrij om gebruik te maken van deze EAN code en het artikel ook te verkopen.

Hoewel er een merk logo op de foto en in de titel staat, is het artikel zelf niet voorzien van een beeld- of woordmerk. Een consument zal na ontvangst nooit kunnen zien wat voor merk het oorspronkelijk was. Het zal gaan om een merkloos import artikel en je mag hetzelfde artikel aanbieden onder dezelfde EAN code.

 

Je hebt een email ontvangen van een andere verkoper die dreigt met een rechtszaak?

We zien ze vaak voorbij komen en de emails hebben vaak het gewenste effect. Hoe dreigender de email, hoe sneller een verkoper zal overgaan tot het staken van de verkoop. Maar wanneer het om een merkloos artikel gaat, dan hoef je je er wellicht niets van aan te trekken.

Het eerste wat je kunt doen is de verkoper vragen om een duidelijk foto waaruit blijkt dat het artikel en/of de verpakking voorzien is van een permanent beeld- of woordmerk. Een los plastic zakje waar het artikel in verstuurd wordt waar het merk van de leverancier op staat is natuurlijk geen ‘bewijs’. Wanneer je het over een verpakking van een artikel hebt, dan is deze verpakking alleen gemaakt voor dit artikel.

In 9 van de 10 gevallen zul je niets meer horen van de verkoper, het kan trouwens wel zo zijn dat de verkopers een ‘notice and take-down‘ formulier invult bij Bol.com. Bol.com zal daarna bepalen of er volgens hun regels toch inbreuk wordt gemaakt en zal kunnen besluiten om het artikel uit jouw aanbod te verwijderen.